Ik geloof in de kracht van verhalen, want we vertellen ze de hele dag. Jij ook.

Je vertelt verhalen aan je vrienden en familie, aan je collega’s of aan de klanten van het bedrijf waar je werkt. Je vertelt ook verhalen aan jezelf. Al deze verhalen bij elkaar bepalen iedere dag wat je doet. Maar vertel je wel het juiste verhaal?

Ik sta klaar voor organisaties die werk maken van een duurzame toekomst en help ze met het vinden van het Goede Verhaal.

Waarom verhalen?

Wij mensen zijn uniek, legt Yuval Noah Harari uit in zijn boek Sapiens. We zijn namelijk in staat om verhalen te bedenken én – nog belangrijker: wij zijn in staat om deze verhalen te geloven.

Ons geloof in verhalen en ons gedrag dat daaruit voortvloeit, hebben een enorme invloed op het systeem waarin we leven. Zoals de filosoof Charles Eisenstein treffend formuleert: ‘Symptomen rusten op systemen. Systemen rusten op verhalen.’

Met andere woorden: de verhalen die we vertellen – en vervolgens omarmen – vormen de basis van het systeem waarin we leven, en dat systeem bepaalt op zijn beurt wat we waarnemen in de wereld om ons heen.

Een van de meest prangende symptomen van dit moment is bijvoorbeeld de impact van klimaatverandering. Simpelweg een gevolg van de verhalen die we verteld hebben en de systemen die we daarop hebben gecreëerd.

Maar wat wanneer we nu andere verhalen gaan vertellen? Ontstaan er dan niet nieuwe systemen én betere symptomen? Ik geloof van wel. Daarom sta ik, als maker van Goede Verhalen, klaar voor organisaties die een nieuw perspectief bieden. Ik geef een stem aan wat deze organisaties met hun product, organisatie of idee proberen te zeggen. Samen met hen ga ik deze goede initiatieven én (groene) producten van onze wereldverbeteraars verder brengen en inspireren we steeds meer mensen, op weg naar een nieuw systeem.

Het gaat om verbinding

Of het nu gaat om sprekende blogs, boeiende podcasts of pakkende video’s; ik geloof dat echte impact ontstaat wanneer mensen zich emotioneel verbonden voelen met wat er wordt gezegd. Dat is ook waar ik naar op zoek ga.

Door goed na te denken over de doelen van je idee, product of organisatie ontstaan er vaak meerdere sterke verhalen. In de som der delen ontstaat een steeds krachtiger en impactvoller narratief.

Ik ga graag samen met jou op zoek naar dit nieuwe narratief, om zo de wereld positief te veranderen. Wil je ook ontdekken hoe ik de woorden vind voor het Goede Verhaal van jouw organisatie?

Neem dan contact met mij op ⬇️ Samen maken we het verschil.