Authenticiteit op de werkvloer: durf jij het Goede Verhaal te vertellen?

Durven we echt het Goede Verhaal te vertellen? Bijvoorbeeld het verhaal dat je je organisatie wilt verduurzamen? Verken samen met mij de uitdagingen, ontdek de kracht van openheid op het werk en laten we samen de reis beginnen naar het onthullen van het Goede Verhaal.

Het Goede Verhaal vertellen is lastig. Dat kwam ook uit het interview met Jan Willem Bolderdijk in De Correspondent. Bolderdijk is hoogleraar Duurzaamheid en Marketing aan de Universiteit van Amsterdam en doet onderzoek hoe je mensen overtuigt zich duurzamer te gedragen. Hij kwam erachter dat sociale context niet stimuleert om keuzes voor het milieu te maken. Waarom niet?

Duurzaam gedrag is eigenlijk een manifestatie van sociale conventies, vertelt Bolderdijk. Om dit kracht bij te zetten geeft hij een voorbeeld uit zijn eigen beroepsgroep: “Als wetenschapper deel je kennis, en dat doe je op een manier die aansluit bij sociale conventies. Een daarvan is naar de andere kant van de oceaan vliegen voor een conferentie. Als we met z’n allen bedenken dat dat eigenlijk niet meer zo nodig hoeft, kan dat best anders. Maar degene die als eerste die stap zet, betaalt de sociale kosten. Die kan door andere wetenschappers gezien worden als heilig boontje of moraalridder. Daarom blijven gebruiken vaak hangen in het stadium van goede intenties in plaats van dat ze leiden tot nieuwe normen.”

Daar zit je dan. Met je goede gedrag. Alleen. Je wil niet vliegen, maar de rest zet je weg als moraalridder. Dat is niet de bedoeling, want wij – als mensen – willen tenslotte aardig gevonden worden.

De sociale context van organisaties

Extra interessant wordt het wanneer je bedenkt dat er ook een spiral of silence bestaat. Bolderdijk in het interview: “Als je denkt dat niemand anders probeert minder vlees te eten, kan het zijn dat jij er niet voor uitkomt dat je vegetariër bent. Als jij je stilhoudt, zijn anderen die misschien ook twijfelen minder snel geneigd om te vertellen dat ze ook geen vlees eten.”

Zo is dat ook voor mensen in organisaties, is mijn idee. Je wil aardig gevonden worden en weet niet zeker – wanneer je je wél uitspreekt – of je alleen komt te staan. Dus je blijft maar stil. Terwijl er vast enorm veel mensen ideeën hebben hoe het anders kan. Of beter kan misschien.

Durf jezelf te laten zien

Op ons werk – binnen de organisatie – laten we maar een klein deel van onszelf zien, zoals Frédéric Laloux beschrijft in zijn boek ‘Reinventing organisations’. De ratio, het ego, maar ook mannelijke kanten van mensen vieren veelal hoogtij binnen organisaties. Terwijl iedereen ook een diepere, spirituele en ook vrouwelijke kant heeft.

Toch zou het fijn zijn om meer van onszelf te laten zien op ons werk. Om zo die spiral of silence, zoals Bolderdijk omschrijft, te doorbreken. Want de kans is groot dat wanneer je dat doet, je er eigenlijk achter komt dat die bestaande sociale conventies misschien wel anders kunnen.

Ik merk dit ook bij mezelf. Doordat ik mij uitspreek dat ik wil bijdragen aan Goede Verhalen, voel ik me kwetsbaar. Stoot ik mijn bestaande vrienden en relaties van me af? Sta ik straks alleen, als moraalridder? Maar wat ik merk is dat het vooral veel nieuwe deuren opent. Het trekt juist mensen aan. Mensen die met dezelfde ideeën rondlopen. En met mijn vrienden en relaties heb ik juist nog mooiere en fijnere gesprekken. Dit geeft mij het vertrouwen om nog meer van mezelf te laten zien.

Hoe doe je dat?

In het interview met De Correspondent geeft Bolderdijk al aanknopingspunten. Hij heeft het over de context veranderen, waardoor het makkelijker wordt om je uit te spreken. Zijn suggestie in zijn eigen vak: geef wetenschappers een CO2-budget. Dan kunnen ze zich aan de conventies houden, maar beperkt. Wat al een positieve invloed kan hebben.

Wil jij als organisatie ook het Goede Verhaal vertellen? Zorg er dan voor dat je het leiderschap toont om meer van jezelf te laten zien. Vanuit die bron – die je zelf bent –ontstaan de aanknopingspunten voor het Goede Verhaal. En dan helpt het enorm wanneer leidinggevende of directies van organisaties naar voren stappen en het goede voorbeeld geven. Wanneer zij zich uitspreken en kwetsbaar durven zijn, ontstaan er nieuwe gespreken. Precies zoals ik zelf ervaar.

Nieuwsgierig hoe we dit samen kunnen ontdekken? Neem even contact met mij op. Het Goede Verhaal verdient het, en jij ook!

Yes, ik wil ook ons Goede Verhaal ontdekken